16.6.11

Berikan Aku Kesabaran


Imtihan di Markaz Nil...:), tempat saya selalu kat belakang...sbb pe yer?


Untuk post kali ini, suka utk saya taipkan tentang "SABAR"
Musim panas di BUMI MESIR ini banyak mengajar erti kesabaran. "Saya seorang yang cepat marah". Namun, perlukah saya membiasakan diri saya dengan suka marah-marah. Tentu sekali tidak kerana saya tahu itu adalah salah satu daripada sifat mazmumah, dan syaitan pun seronok la jika saya berakhlak dengan akhlak sebegitu. Erm, sekarang ni kita berada di bulan REJAB, bulan yang menghampiri bulan RAMADHAN. So, jadikan bulan Rejab sebagai madrasah mencari kekuatan, mengumpul kekuatan sebagai bekalan menempuh RAMADHAN.

Kenapa kita patut jadikan bulan REJAB sebagai MADRASAH mengumpul kekuatan...?
kerana "KU MENGHARAPKAN RAMADHAN KALI INI PENUH MAKNA AGAR DAPAT KU LALUI DENGAN SEMPURNA", apabila tibanya bulan Ramadhan, seringkali terdetik di hati kita mengungkap ayat2 ini...Maka, ujian2 yang Allah hamparkan buat kita, cubalah sedaya upaya kita menyambut ujian2 itu sebagai cara Allah Subhanahu Wata'ala mengekalkan kita dalam kebaikan. InsyaAllah, seorang hamba yang bersangka baik dengan setiap ujian Tuhannya akan merasai kemanisan memiliki sifat sabar. Maka sentiasalah berdoa agar dipanjangkan umur dapat berada dalam ketiga-tiga bulan Islam ini iaitu, Rejab, Sya'aban dan Ramadhan.

Kembali kepada tajuk entry kali ini : suka untuk saya kongsikan sedikit pengisian berkaitan sabar. Ulama'-ulama' mentaarifkan sabar dgn pelbagai taarif. Apa yang penting ialah sebagaimana yang disebut oleh Dzun Nun Al-Misri rahi ; "Sabar ialah menjauhkan diri dari mengingkari, tenang ketika menelan kepahitan bala serta menampakkan ketidakperluan kepada makhluk ketika ditimpa kefakiran dalam menempuh ranjau kehidupan"

Ulama' juga menyebut bahawa sabar mempunyai pembahagian yang berbagai-bagai dan semuanya merujuk kepada 3 jenis iaitu :-
1)Sabar melakukan ketaatan
2)Sabar daripada melakukan maksiat dan kejahatan
3)Sabar di atas musibah yang mendatang

Sabar itu sebahagian daripada iman dan merupakan rahsia kebahagiaan insan, sumber keselamatan ketika bala, persediaan seorang mukmin ketika menghadapi saat getir, juga ketika diselubungi fitnah dan cabaran. Sabar juga merupakan senjata bagi salik dalam mujahadah melawan nafsu, membawanya untuk istiqamah mengikut syariat Allah Subhanahu Wata'ala serta menjaganya dari tergelincir ke lembah kebinasaan dan kesesatan.

Disebabkan kepentingannya yang begitu agung dan kedudukannya yang begitu tinggi, Allah Subhanahu Wata'ala telah menyebutnya di dalam Al-Quran sebanyak lebih kurang 90 tempat. Kadang-kadang pada sesetengah ayat Allah menyuruh agar bersabar, firmanNya :


Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

(١٢٨)Italicٱسْتَعِينُوا بِاللهِ وَٱصْبِرُواۖ……

"...Dan pohonlah pertolongan dengan Allah serta bersabarlah..." [Surah Al-A'raf : 128]


Akhir sekali, saya ingin mengingatkan kepada diri saya dan juga sahabat-sahabat agar sentiasa mengambil kesempatan waktu untuk memperbanyakkan selawat dan beristighfar. Moga-moga kita tergolong dalam orang yang memiliki kesabaran dan sentiasa senyum ketika merasai kepayahan...Hatiku milikMU Ya Rabb...<3

*Apakah maksud salik ?
2.00 pagi

1 ulasan:

Unknown berkata...

sabar kan itu separuh dari iman ,,bagus laa kak bersabar ...dengan kesabaran itu akan ada satu kemanisan ...manis macam madu ,,hehe ...:) .. meh komen blog cumill sy ,,haha ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...